Get Our Extension

RCTV

From Wikipedia, in a visual modern way
Radio Caracas Televisión
Logotipo de RCTV.svg
CountryVenezuela
HeadquartersCaracas, Distrito Capital, Venezuela
Programming
Language(s)Spanish
Ownership
OwnerRadio Caracas Televisión RCTV, C.A.
(an Empresas 1BC company)
Key peopleMarcel Granier
Eladio Lárez (Pres., RCTV)
History
Launched15 November 1953; 69 years ago (15 November 1953) (as a terrestrial network)
16 July 2007; 15 years ago (16 July 2007) (as a subscription network)
5 July 2020; 2 years ago (5 July 2020) (as an over-the-top streaming service)
Closed27 May 2007; 15 years ago (27 May 2007)[1] (as a terrestrial network)
24 January 2010; 12 years ago (24 January 2010)[2] (as a subscription network)
Former namesRadio Caracas Televisión (RCTV) (15 November 1953–27 May 2007)
Links
Websiterctvinternational.com

Radio Caracas Televisión (RCTV) was a Venezuelan free-to-air television network headquartered in the Caracas neighborhood of Quinta Crespo. It was sometimes referred to as the Canal de Bárcenas. Owned by Empresas 1BC, Radio Caracas Televisión (RCTV) was inaugurated on 15 November 1953 by William H. Phelps, Jr. Its radio counterpart was Radio Caracas Radio.[3]

On 27 May 2007, president Hugo Chávez decided to shut down the channel by refusing to renew their broadcast concession, accusing the channel of being involved in the 2002 coup d'état in Venezuela, which briefly overthrew his government.[4][5] The Supreme Tribunal of Justice (TSJ) upheld the National Commission of Telecommunications (CONATEL) decision. RCTV continued to broadcast via pay television on RCTV Internacional. In January 2010, RCTV was sanctioned with temporary closure.[6] It rejected the Venezuelan media regulator's finding that it was a domestic media provider. On 7 September 2015, the Inter-American Court of Human Rights ruled that the refusal to renew the concession was an "indirect restriction on the exercise of freedom of expression [...] aimed at impeding the communication and circulation of ideas and opinions", that the government violated the right to due process and that it must restore the concession for RCTV. The Venezuelan government has ignored the ruling.[7]

In 2010, the Council on Foreign Relations described RCTV as "the most important independent television station in Venezuela".[8]

Discover more about RCTV related topics

Free-to-air

Free-to-air

Free-to-air (FTA) services are television (TV) and radio services broadcast in unencrypted form, allowing any person with the appropriate receiving equipment to receive the signal and view or listen to the content without requiring a subscription, other ongoing cost, or one-off fee. In the traditional sense, this is carried on terrestrial radio signals and received with an antenna.

Caracas

Caracas

Caracas, officially Santiago de León de Caracas, abbreviated as CCS, is the capital and largest city of Venezuela, and the center of the Metropolitan Region of Caracas. Caracas is located along the Guaire River in the northern part of the country, within the Caracas Valley of the Venezuelan coastal mountain range. The valley is close to the Caribbean Sea, separated from the coast by a steep 2,200-meter-high (7,200 ft) mountain range, Cerro El Ávila; to the south there are more hills and mountains. The Metropolitan Region of Caracas has an estimated population of almost 5 million inhabitants.

Empresas 1BC

Empresas 1BC

Empresas 1BC, is a privately owned Venezuelan corporation which operates diverse media enterprises such as Radio Caracas Televisión, Etheron, Radio Caracas Radio, 92.9 tu FM, Sonográfica, FonoVideo, Recordland, and Radionet, to name a few. This conglomerate is headed by Marcel Granier and headquartered in Caracas, Venezuela.

Radio broadcasting

Radio broadcasting

Radio broadcasting is transmission of audio (sound), sometimes with related metadata, by radio waves to radio receivers belonging to a public audience. In terrestrial radio broadcasting the radio waves are broadcast by a land-based radio station, while in satellite radio the radio waves are broadcast by a satellite in Earth orbit. To receive the content the listener must have a broadcast radio receiver (radio). Stations are often affiliated with a radio network which provides content in a common radio format, either in broadcast syndication or simulcast or both. Radio stations broadcast with several different types of modulation: AM radio stations transmit in AM, FM radio stations transmit in FM, which are older analog audio standards, while newer digital radio stations transmit in several digital audio standards: DAB, HD radio, DRM. Television broadcasting is a separate service which also uses radio frequencies to broadcast television (video) signals.

Radio Caracas Radio

Radio Caracas Radio

Radio Caracas Radio was a Venezuelan radio station. It was last owned by Empresas 1BC, a Venezuelan private media corporation.

Hugo Chávez

Hugo Chávez

Hugo Rafael Chávez Frías was a Venezuelan politician who was president of Venezuela from 1999 until his death in 2013, except for a brief period in 2002. Chávez was also leader of the Fifth Republic Movement political party from its foundation in 1997 until 2007, when it merged with several other parties to form the United Socialist Party of Venezuela (PSUV), which he led until 2012.

Broadcast license

Broadcast license

A broadcast license is a type of spectrum license granting the licensee permission to use a portion of the radio frequency spectrum in a given geographical area for broadcasting purposes. The licenses generally include restrictions, which vary from band to band.

2002 Venezuelan coup d'état attempt

2002 Venezuelan coup d'état attempt

A failed coup d'état on 11 April 2002 saw the president of Venezuela, Hugo Chávez, ousted from office for 47 hours before being restored to power. Chávez was aided in his return to power by popular support and mobilization against the coup by loyal ranks in the military. Those who opposed Chávez claimed that his government was becoming undemocratic. By early 2002, Chávez's approval rating dropped to around 30%. The growing dissatisfaction with Chávez among those in the military due to his aggressive manner, and alliances with Cuba and paramilitaries also led multiple officers to call on Chávez to resign.

Supreme Tribunal of Justice (Venezuela)

Supreme Tribunal of Justice (Venezuela)

The Supreme Justice Tribunal is the highest court of law in the Bolivarian Republic of Venezuela and is the head of the judicial branch. As the independence of the Venezuelan judiciary under the regime of Nicolas Maduro is questioned, there have recently been many disputes as to whether this court is legitimate.

National Commission of Telecommunications

National Commission of Telecommunications

The National Commission of Telecommunications (Conatel) is an agency of the government of Venezuela that exercises the regulation, supervision and control over telecommunications in Venezuela.

Inter-American Court of Human Rights

Inter-American Court of Human Rights

The Inter-American Court of Human Rights is an international court based in San José, Costa Rica. Together with the Inter-American Commission on Human Rights, it was formed by the American Convention on Human Rights, a human rights treaty ratified by members of the Organization of American States (OAS).

Council on Foreign Relations

Council on Foreign Relations

The Council on Foreign Relations (CFR) is an American think tank specializing in U.S. foreign policy and international relations. Founded in 1921, it is a nonprofit organization that is independent and nonpartisan. CFR is based in New York City, with an additional office in Massachusetts. Its membership has included senior politicians, numerous secretaries of state, CIA directors, bankers, lawyers, professors, corporate directors and CEOs, and senior media figures.

History

1953 to 1960

RCTV's logo from 15 November 1953 to 30 November 1979
RCTV's logo from 15 November 1953 to 30 November 1979

Radio Caracas Televisión, C.A. was established on 18 August 1953 by the Corporación Radiofónica de Venezuela (more commonly known as Coraven, a subsidiary of the Grupo Phelps and RCA), whose mission was that of launching a television network.[3][9] In the month of September, Radio Caracas Televisión (RCTV) began test broadcasts on channel seven using the call sign YVKS-TV, and on 15 November, the network was officially inaugurated at 7:30 pm. RCTV was the third television network to begin operations in Venezuela after Televisora Nacional and Televisa, seen on channels five and four, respectively, and the second commercial network after Televisa.[3]

RCTV Headquarters in Caracas
RCTV Headquarters in Caracas

On 8 October, during RCTV's testing phase, the inaugural game of the XIV World Cup of Baseball was broadcast. This game matched Cuba and Venezuela and took place at the recently opened stadium of the Ciudad Universitaria de Caracas.[3][10]

The official inauguration of RCTV took place at its studios located between the corners of Bárcenas and Río in Quinta Crespo, and had the presence of the Minister of Communications, Colonel Félix Román Moreno, the proprietors of the network, and a small group of special guests. In charge of the inauguration was William H. Phelps, Jr., the founding president of the new company, and his wife, Kathy Phelps.[10]

The first program that was aired by the newly inaugurated network was the musical Fiesta, which hosted by Ramírez Cabrera and sponsored by Cerveza Caracas. Afterwards, RCTV aired a program titled El Farol, which was then followed by a program sponsored by Cigarrillos Alas that was directed by Peggy Walker which featured Alfredo Sadel (who had just returned from New York City in time for RCTV's inauguration).[3]

The first voice that identified the network was that of Héctor Myerston.[11]

The following day, RCTV began transmitting its regular programming on channel 7 on the VHF band, presenting programs such as 'El Observador Creole', Cuento Musical Venezolano, Tontín y Tontona, the police adventures of Roy Martin, and the adventures of Kid Carson, to name a few. El Observador Creole was Venezuela's first regular newscast, presented by the Creole Petroleum Corporation (a subsidiary of Standard Oil of New Jersey). At the start, Francisco Amado Pernía hosted the then new news program from Monday to Saturday and on Sunday the newscast had Cristóbal Rodríquez Pantoja as presenter. El Observador Creole remained on the air for almost twenty years, being replaced by El Observador Venezolano, and then relaunched as El Observador.[3]

RCTV's first board of directors included José Marcano Coello, Peter Bottome, Armando Enrique Guía, Guillermo Tucker Arismendi, William H. Phelps, Jr., and Antonio Ortol.[3]

In 1954, Anecdotario appeared. This was the first cultural program that theatrically represented great works of literature. It was directed by Margarita Gelabert and César Henríquez.[10] Other cultural programs similar to Anecdotario included Kaleidoscopio, Teatro del Lunes, Gran Teatro, Ciclorama, Cuentos del Camino, and Candilejas.[12]

Later that year, RCTV debuted their first telenovela, Camay, which was on at 9:00 p.m. As a result of Camay's popularity, RCTV began producing more telenovelas, which became an important part of the network's programming throughout the years. In the 1950s, telenovelas contained between 20 and 25 episodes, with each episode lasting 15 minutes (about three minutes were allocated to advertisements), and were televised live.[10]

In December 1954, RCTV began broadcasting simultaneously on channels two, seven and ten.[3]

In early 1955, RCTV began to transmit exclusively to Caracas, on channel two, from a new transmitting station located in the neighborhood of La Colina in which it remained the main frequency until the network's closure on 27 May 2007 after the government of president Hugo Chavez refused to renew the broadcasting license. In the month of July, RCTV began its regular service to the interior of the country. A repeater antenna was installed in Altamira, south of Lake Valencia, allowing RCTV to reach, by way of channel seven, Valencia, Maracay, and surrounding towns. Later, RCTV put into service their repeater antenna in Curimagua, Falcón State, so that their signal could reach the entire state and the Netherlands Antilles on channel 10. This station was one of the most modern stations in the moment of its installation.[3]

Also in 1955, the morning show that projected Renny Ottolina to national fame made its national premiere. Lo de Hoy came on at 7:30 a.m. and lasted until 9:00 a.m. It was an adaptation of NBC's Today Show, and as a result of the record audience that it obtained, the show was extended to two hours.[10] In 1958, Ottolina left Lo de Hoy, and went on to host his very own variety show, El Show de Renny.[3]

In March 1956, the operations of the repeater station of Isla de Toas commenced, by which, on channel two, RCTV's signal arrived in Zulia State. In September 1956, RCTV installed an antenna in Pariata, to serve what is now Vargas State.[3]

In 1957, RCTV expanded their coverage to reach almost all of Venezuela, offering an uninterrupted signal of high quality.[10]

In January 1957, RCTV improved their installations at Curimagua and were able to offer an uninterrupted and higher quality signal to the Falcon State and the Netherlands Antilles. The network also began service to the state of Lara by way of channel three, transmitting from Mount Manzano in Barquisimeto. On 31 October 1957, RCTV began its first service from Puerto La Cruz to cover the northeastern region of Venezuela on channel 3 via relay.[3]

In 1958, after the fall of dictator Marcos Pérez Jiménez on 23 January of that year, RCTV began airing La Voz de la Revolución, the first political talk show to air in Venezuela.[12]

In 1959, Tito Martinez Del Box, a producer from Argentina, created the comedy series La Gran Cruzada del Buen Humor, later known as Radio Rochela. In 2001, Radio Rochela made the Guinness World Records for being on the air for over five decades uninterrupted (it was seen every Monday at 8:00 pm).[12]

By the end of the 1950s, there existed five television channels in Venezuela: the state channel Televisora Nacional and private channels Televisa, Radio Caracas Televisión, Televisa del Zulia, and Ondas del Lago Televisión.[3]

1960 to 1970

By the 1960s, the American television network, NBC, had purchased a twenty percent stake in RCTV.[9] Although today, NBC no longer owns any part of RCTV, RCTV is affiliated with Telemundo, NBC's Spanish-language network.

In 1961, RCTV, with the help of their radio counterpart, began their first experiments with stereo sound during the broadcast of a variety show.[3]

On 17 September 1961, RCTV put into use their first videotape system, a technology which permitted the consolidation of recordings of sounds and images.[10]

Also in 1961, a major fire affected eighty percent of the operating facilities of the network. As a result of this event, RCTV went on the air with an emergency programming.[3]

Later in 1961, the network expanded its broadcasts to the city of Puerto Cabello from an antenna located at the naval base in that city.[3]

In 1962, RCTV, in a resolve to demonstrating a technological advancement for the network, began producing its programs electronically through a locally manufactured editing machine for camera footage.[3]

Also in 1962, RCTV began broadcasts to the state of Táchira and the Norte de Santander Department in Colombia from a transmitter located in the high barren plain of El Zumbador.[3]

On 24 August 1963, RCTV was given the exclusive rights to broadcast the inauguration of the General Rafael Urdaneta Bridge over Lake Maracaibo.[3] On this day, RCTV launched their first transmission via microwave transmitters from the antennas in Curimagua and Maracaibo. The use of the electronic pointer was incorporated.[10]

On every 17 December between the years 1963 and 1969, RCTV presented, and reran by popular demand, a made-for-TV movie that re-created the death of Simón Bolívar. Written by Alfredo Cortina, starred by the Peruvian actor Luis Muñoz Lecaro (Simón Bolívar), directed by José Antonio Ferrara, and presented by Ruben Darío Villasmil, El Ocaso de un Sol made its mark by being one of the first productions by RCTV recorded on videotape.[3]

In 1964, RCTV began using their new transmitters located in the mountains southeast of Puerto la Cruz and Barcelona to offer a higher quality signal by way of channel three to Isla Margarita, Cumaná, Barcelona, Puerto La Cruz, and surrounding areas in the states of Sucre and Anzoátegui. Later, RCTV inaugurated the transmitters on Pico Terepaima, to the south of Barquisimeto, to serve with quality the states of Lara, Yaracuy, and Portuguesa by way of channel three, and the one in Maracaibo, covering with better image and sound the state Zulia. In November, from Pico Zamuro, Trujillo, RCTV began transmitting its signal to the towns of Trujillo, Valera, Biscucuy, Boconó, Guanare, and their surrounding areas.[3]

In the 1960s, the number of episodes contained in each telenovela increased, with each one episode lasting between 30 and 60 minutes long, also telenovelas were no longer made live as a result of the arrival of the videotape technologies. By 1964, telenovelas with sole sponsors disappeared with the release of La Novela del Hogar (which came on at 2:00 p.m.), La Novela de Pasión (which came on at 2:25 p.m.), and La Novela Romantica (which came on at 2:55 p.m.). La Tirana (1967, created by Manuel Muñoz Rico), was the first telenovela to be aired on Saturdays.

On 16 May 1965, RCTV placed into service their transmitters at the Mérida cable car. Thanks to this equipment, RCTV's signal covered the entire Andean region of Venezuela.[3]

By 1967, there were seven television networks on the air in Venezuela. They included Radio Caracas Televisión, Venevisión, Cadena Venezolana de Televisión (CVTV), Canal 11 Televisión, Televisora Nacional in Caracas, Teletrece in Valencia, and Canal 11 in Maracaibo. Because of the exaggerated number of channels, both for the audience and the national publicity market, this number, at the beginning of the 1970s, was reduced to four (two private and two official).[3]

In 1968, RCTV launched Sabado Espectacular, a variety show created and hosted by Amador Bendayan. The show later moved to Venevision, where it was renamed Sabado Sensacional and is currently known as Super Sabado Sensacional hosted by Leonardo Villalobos.

On 17 July 1969, RCTV brought to their viewers the first international broadcast: a news conference with the Apollo 11 American astronauts that were traveling to the moon the next day.[3] On 20 July, RCTV broadcast live and direct the arrival of these astronauts to the moon. Armando Enrique Guía, Hernán Pérez Belisario, and Gustavo Rada were in charge of the transmission which counted a satellital antenna, a channel of microwave transmitters and a submarine cable.[10]

The 600-episode telenovela El Derecho de Nacer, created by Félix B. Caignet and starring among others Raúl Amundaray, Conchita Obach and Amalia Pérez Díaz [es], which debuted in 1966, would help define the network's drama programming in the latter half of the decade.

1970 to 1980

RCTV's logo from 1 December 1979 to 8 November 1996
RCTV's logo from 1 December 1979 to 8 November 1996

In 1970, RCTV began using the first chromatic signals during the broadcast of the World Cup in Mexico (the same World Cup where Venezuelans were able to see Pelé make his one thousandth goal).[10][13] Unfortunately, by pressure from the government, the network was obligated to use electronic filters.[10]

On 16 November 1971, Producciones Cinematográficas Paramaconi, C.A., a company affiliated with RCTV that specializes in cinematography, was established.[3]

On 30 August 1973, RCTV inaugurated a transmitting station in Punta de Mulatos, between La Guaira and Macuto, to offer a better signal in the region.[3] It was the same year that RCTV launched the country's first major kids' program, Popy (featuring Diony Lopez in the title role of a clown), which ran for 13 seasons (1973 to 1986), a program that would set the standard for children's programming.

On 23 June 1974, RCTV signed on new transmitters officially debuting broadcasts via Channel 3 on Ciudad Bolívar, and in July the Puerto Ordaz transmitter signed on, bringing network programming on Channel 2 in that area.[3]

In 1974, the miniseries Doña Bárbara began airing. In just 48 episodes each lasting two hours, José Ignacio Cabrujas brought to television the classic novel authored by Rómulo Gallegos in 1929 and later creating into a trilogy with Canaima and Cantaclaro. Under the direction of the Argentine producer Juan Lamata and with César Bolívar in charge of photography, eighty percent of this production was filmed outdoors (mainly in the llanos of the Apure State). Although it was filmed in color (RCTV was the second network to begin broadcasting in color after VTV in 1971 produced what would be the republic's first ever color TV program), it was broadcast in black and white. This was the first Venezuelan miniseries that was later broadcast to countries in Europe and the first program dubbed into another language[10] as well as its first ever color production.

In the mid-1970s, RCTV created the 2 de Oro award as an incentive for the network's artists and talents. The most recent 2 de Oro was held on 15 April 2007. The 2 de Oro 2004 was held 7 November 2004, and the 2 de Oro 2003 was held on 7 November 2003 (there was no 2 de Oro awards in 2005 and 2006). Other (defunct) award shows that aired on RCTV were the Ronda and Meridiano.

In 1975, RCTV began selling broadcasting rights to some of its programs to television companies overseas, with some of them being translated and dubbed into more than 15 languages and transmitted in more than 40 countries.[3] The three hundred episode telenovela, La Usurpadora, was RCTV's first telenovela broadcast abroad.

Also in 1975, RCTV launched Alerta, a controversial current affairs program that took a look into various social situations in Venezuela. Shortly after Luis Herrera Campins assumed the presidency in 1979, Alerta was taken off the air as a result of a highly controversial report that was conducted on the children's mental hospital located in Catia La Mar.[3] Alerta, as well as Primer Plano and A Puerta Cerrada (the latter to a lesser extent), would make a comeback, get cancelled, make another comeback, and get cancelled again before making another comeback. The latest reincarnation of Alerta began airing on 27 October 2006 and was hosted by Alexandra Belandia.[14] Alerta was originally hosted by Eladio Larez, the future president of RCTV.[3]

On 31 March 1976, RCTV's transmissions were suspended for 72 hours by the first government of Carlos Andrés Pérez for issuing "false and tendacious news", in regard to the kidnapping of the American businessman William Niehous, then president of Owens-Illinois Venezuela. This was RCTV's first shut down by the government.[3][15]

In 1977, the "cultural telenovela" appeared with La Hija de Juana Crespo and then La Señora de Cárdenas, with both of them captivating their audience with stories that went from the wish of over coming economically and professionally, to infidelity and turbulent marriages.[10]

On 5 January 1978, there was another major fire at RCTV's studios. Fortunately, this fire was nowhere near as damaging as the fire of 1961.[3] It was the very same year that it began test color broadcasts for special events only.

On 15 November 1978, the Fundación Academia de Ciencias y Artes del Cine y Televisión (the Academic Foundation of Sciences and Arts of Film and Television) was founded by William H. Phelps.[10] This academy allowed RCTV to give the opportunity to prepare and train their artists and workers.[11]

The government of Luis Herrera Campins (1979), by decree, began permitting the use of color in television and the American color system, NTSC-M, was adopted. On 1 December 1979, RCTV began broadcasting in color. Unfortunately, this decree allowed only cultural productions to transmit under this format. Estefanía was RCTV's first production broadcast in color.[10] And weeks after the official transition to color, RCTV, together with Venevision, became the official broadcasters of that year's OTI Festival, held at the Theater Hall of the Military Academy of Venezuela, in full color.

1980 to 1990

RCTV's secondary logo from 1984 to 1987
RCTV's secondary logo from 1984 to 1987

In 1980, RCTV began airing the miniseries Gómez I and Gómez II. Although they were both a phenomenon, creator José Ignacio Cabrujas and RCTV were sued for 15 million bolívares (about 13 billion bolívares just before 2008, which converts to 13 million bolívares fuertes) because of its historical errors and "injuring the moral patrimony of the descendants and family of General Gómez".[3]

Also in 1980, RCTV was closed for a 36 hours by the government of Luis Herrera Campins for airing "sensationalist narrations", "risqué pictures", and "news stories lacking facts".[15]

Television networks in Venezuela, whom were already prepared for the change and had occasionally transmitted in this format, made the complete switch-over to color on June 1, 1980.[9]

In 1981, RCTV was closed for 24 hours (by the government of Luis Herrera Campins) for airing "a segment of pornographic film".[15]

According to an article published in the Caracas daily newspaper, El Nacional, dated 27 September 1981, RCTV was admonished by the national government for having announced prematurely the death of ex-president Rómulo Betancourt. The Minister of Communications, Vinicio Carrera, by instructions of President Luis Herrera Campins, was in charge of admonishing RCTV "very severely".

In 1982, Coral International was created to sell and distribute RCTV's programs overseas. In 2005, Coral International changed its name to RCTV International to honor its parent company. The same year RCTV became a pioneer station to use the Scanimate system of computer graphics for its on-air presentation and program graphics.

The government of Luis Herrera Campins, by way of decrees 849 (published in the Official Gazette number 32,116 dated 21 November 1980) and 996 (published in the Official Gazette number 32,192 dated 20 March 1981) prohibited, for reasons of public health, television and radio stations to advertise, directly or indirectly, the consumption of alcoholic beverages, cigarettes, and other tobacco products.[15]

In 1984, RCTV was admonished for ridiculing "in a humiliating way" President Luis Herrera Campins and his wife.[15]

It was in 1986 that the private television networks in Venezuela began using satellite dishes to "download" foreign television signals for their use.[9]

1986 was also the year of Cristal, a telenovela of 246 episodes which broke audience records both inside and outside of Venezuela. In Spain, Cristal was aired since 1988 to 1993 on seven different time periods. Later that year, RCTV launched another major production, called La Dama de Rosa, which in 1991 was seen by seven million people in Spain alone.[10] As a result, RCTV made a record US$12 million from the sales of their telenovelas overseas.[9] Both soaps, based on works by Rómulo Gallegos, formed part of a series of TV adaptations from the works of the Venezuelan writer and former President.

Also in 1986, Expedición, the first ecological and conservationist series produced in Venezuela began airing, which converted RCTV into a pioneering network in this genre. This series was exported to other countries, particularly the United States, Spain, and Japan.[10] Expedición aired until 1998 and contained a total of 48 episodes.[3]

On 27 May 1987, RCTV's broadcast license was renewed for 20 years by the government of Jaime Lusinchi.[15]

On 13 August 1988, William H. Phelps, Jr., RCTV's founder and first president died at age 85. He had served as RCTV's president for 34 years, retiring from the network only a year before his death.[16]

In 1989, RCTV was closed for 24 hours by the second government of Carlos Andrés Pérez for airing advertisements for cigarettes in defiance of the 1980 presidential decrees.[17]

By 1987-1988, the network was being promoted in a series of station idents and 30-second commercials as Venezuela's Television, following the mid-decade First Class Television campaign.

1990 to 2000

RCTV's logo from 9 November 1996 to 16 April 2007
RCTV's logo from 9 November 1996 to 16 April 2007

During the first years of the 1990s, RCTV developed a series of made-for-TV-movies. Some were based on real life events. Among the most highlighted were La Madamme (with Mimí Lazo), Cuerpos Clandestinos (with María Conchita Alonso), Volver a Ti (with Ruddy Rodríguez), and Buen Corazón (with Coraima Torres), among many others.[18]

In 1990, RCTV became the second TV network in Venezuela to use computer-generated imagery for its on-air idents.[19][20]

On 1 August 1991, the Venezuelan government forced RCTV not to air a sketch in Radio Rochela, called "La Escuelita", due to its controversial nature. This decision was ratified by the Supreme Court.[17][21]

By 1992, RCTV had lost much of its audience to its main rival, Venevisión, but after the launch of Por Estas Calles, RCTV, in terms of viewer ratings, had slowly regained its lead as the nation's no.1 station. This resulted in Venevisión to cancel its contract with Marte TV (Channel 12; now La Tele), and as a result Marte TV nearly entered bankruptcy.[3]

Also in 1992, Kassandra based on a gipsy love theme, was the first Venezuelan telenovela that arrived in the Japanese market. This production was translated in eighty languages and was placed into the Guinness Book of World Records for being the most sold telenovela series in history.[10] The protagonists Coraima Torres and Osvaldo Rios were extremely successful in Italy, Russia, former Eastern Bloc nations, the republics of the former Yugoslavia, as well as the Middle East, south and east Asia.

In 1993, for the first time, RCTV combined cartoons with real actors in one of their productions. Created by Mariela Romero, the telenovela Dulce Ilusión was converted into a modern version of Cinderella.[10]

In 1994 and 1995, with the objective to obtain the best sharpness and resolution of colors, RCTV inaugurated the first studio that utilized video component technology. In 1996 upon its major on-air revamp, RCTV switched from using an analog signal to a digital signal, the first for a Venezuelan TV network.[10]

In 1997, RCTV was the first network in Latin America that automated their informative services (from the making of its contents until its airing), in which they adopted the format DVC Pro.[10]

On 4 December 1998, the testing phase began for Vale TV (Valores Educativos Televisión), a non-profit private enterprise co-owned by the Archdiocese of Caracas and the three leading private television networks in Venezuela (RCTV, Venevisión, and Televen).[3]

In 1999, RCTV purchased the Digital Betacam System, which allowed the use of cinematographic techniques in the illumination of outdoor shots.[10] That same year, it was the first Venezuelan TV network to take part in the trials of digital television as the government originally planned to adopt the American ATSC standard.

On 15 November 1999, RCTV had been on the air for a total of 16,000 days.[9]

2000 to 2007

RCTV's logo from 16 April to 27 May 2007
RCTV's logo from 16 April to 27 May 2007

In 2000, RCTV was the official Venezuelan broadcaster for the internationally televised special called 2000 Today, headed by the BBC of the UK. Also that year, RCTV was one of the first TV networks in Venezuela buying franchises such as game shows like the Venezuelan version of the original British game show Who Wants to Be a Millionaire?.

On 18 July 2005, the Centro Nacional de Noticias (National Center for News), was inaugurated. From here, RCTV broadcasts El Observador (all three daily emissions), La Entrevista, and other special programs of information and opinion. The president of Empresas 1BC and general director of RCTV, Marcel Granier, and the president of RCTV, Eladio Larez, were present at its inauguration. It is located in Quinta Crespo, a neighborhood in Caracas downtown where Radio Caracas Televisión's other studios can be found.[10][22][23][24][25]

On 17 June 2006, the Autonomous Service of Intellectual Property (SAPI), issued an administrative resolution in which it cancelled the use of the trademark "Radio Caracas Televisión", arguing that RCTV has not used this name for at least three consecutive years (they preferred to identify themselves as just RCTV) and thus should no longer have the right to it. This resolution came about when RCTV was being sued by the cable channel, Caracas TV, for having trademarked the name Caracas TV three months after Caracas TV went on the air (RCTV was also known as Radio Caracas TV, and claimed that there was too much of a similarity).[26][27] Caracas TV would later be relaunched as Canal de Noticias, a 24-hour cable news network.[28]

On 15 December 2006, Tu Tienda RCTV, a gift shop which sells various products containing the logo of RCTV, ¿Quién Quiere Ser Millonario? (the local version of Who Wants to Be a Millionaire?), and the telenovela Te Tengo en Salsa, opened in the Recordland at the Sambil Mall in Caracas.[29]

In 2006, RCTV was sued for broadcasting advertisements of phone services which used images with "high sexual content" during late night programming. The Supreme Court ordered the station to stop showing content of that type, and described the advertisements as morally hazardous content with persuasive messages.[30]

Discover more about History related topics

Empresas 1BC

Empresas 1BC

Empresas 1BC, is a privately owned Venezuelan corporation which operates diverse media enterprises such as Radio Caracas Televisión, Etheron, Radio Caracas Radio, 92.9 tu FM, Sonográfica, FonoVideo, Recordland, and Radionet, to name a few. This conglomerate is headed by Marcel Granier and headquartered in Caracas, Venezuela.

RCA

RCA

The RCA Corporation was a major American electronics company, which was founded as the Radio Corporation of America in 1919. It was initially a patent trust owned by General Electric (GE), Westinghouse, AT&T Corporation and United Fruit Company. In 1932, RCA became an independent company after the partners were required to divest their ownership as part of the settlement of a government antitrust suit.

Call sign

Call sign

In broadcasting and radio communications, a call sign is a unique identifier for a transmitter station. A call sign can be formally assigned by a government agency, informally adopted by individuals or organizations, or even cryptographically encoded to disguise a station's identity.

Televisora Nacional

Televisora Nacional

Televisora Nacional was the first television station (state-owned) to begin operations in Venezuela. It broadcast from 1953 to 1992 making Venezuela the ninth country in the world to have television.

Cuba

Cuba

Cuba, officially the Republic of Cuba, is an island country comprising the island of Cuba, as well as Isla de la Juventud and several minor archipelagos. Cuba is located where the northern Caribbean Sea, Gulf of Mexico, and Atlantic Ocean meet. Cuba is located east of the Yucatán Peninsula (Mexico), south of both the American state of Florida and the Bahamas, west of Hispaniola, and north of both Jamaica and the Cayman Islands. Havana is the largest city and capital; other major cities include Santiago de Cuba and Camagüey. The official area of the Republic of Cuba is 109,884 km2 (42,426 sq mi) but a total of 350,730 km² including the exclusive economic zone. Cuba is the second-most populous country in the Caribbean after Haiti, with over 11 million inhabitants.

Venezuela

Venezuela

Venezuela, officially the Bolivarian Republic of Venezuela, is a country on the northern coast of South America, consisting of a continental landmass and many islands and islets in the Caribbean Sea. It has a territorial extension of 916,445 km2 (353,841 sq mi), and its population was estimated at 29 million in 2022. The capital and largest urban agglomeration is the city of Caracas.

Colonel

Colonel

Colonel is a senior military officer rank used in many countries. It is also used in some police forces and paramilitary organizations.

Alfredo Sadel

Alfredo Sadel

Manuel Alfredo Sánchez Luna, better known as Alfredo Sadel was a popular Venezuelan singer and actor.

New York City

New York City

New York, often called New York City (NYC), is the most populous city in the United States. With a 2020 population of 8,804,190 distributed over 300.46 square miles (778.2 km2), New York City is also the most densely populated major city in the United States. The city is within the southern tip of New York State, and constitutes the geographical and demographic center of both the Northeast megalopolis and the New York metropolitan area, the largest metropolitan area in the world by urban landmass. With over 20.1 million people in its metropolitan statistical area and 23.5 million in its combined statistical area as of 2020, New York is one of the world's most populous megacities, and over 58 million people live within 250 mi (400 km) of the city. New York City is a global cultural, financial, and media center with a significant influence on commerce, health care and life sciences, entertainment, research, technology, education, politics, tourism, dining, art, fashion, and sports. New York is the most photographed city in the world. Home to the headquarters of the United Nations, New York is an important center for international diplomacy, an established safe haven for global investors, and is sometimes described as the capital of the world.

Creole Petroleum Corporation

Creole Petroleum Corporation

The Creole Petroleum Corporation was an American oil company. It was formed in 1920 to produce fields on Lake Maracaibo, Venezuela. The company was acquired by Standard Oil of New Jersey in 1928. Until 1951 Creole Petroleum was the world's number one oil producer.

Board of directors

Board of directors

A board of directors is an executive committee that jointly supervises the activities of an organization, which can be either a for-profit or a nonprofit organization such as a business, nonprofit organization, or a government agency.

Peter Bottome

Peter Bottome

Peter Bottome Deery was a Venezuelan businessman. He was shareholder and the General Director of Venezuelan corporation Empresas 1BC.

2007 – end of terrestrial broadcast concession

RCTV Internacional's logo from 16 July 2007 to 24 January 2010
RCTV Internacional's logo from 16 July 2007 to 24 January 2010

RCTV has been accused of inciting the 2002 failed coup d'état that briefly overthrew Venezuela's government. The Venezuelan government did not renew RCTV's broadcasting license which was up for renewal in May 2007 and the Venezuelan Supreme Court ordered their broadcast equipment to be temporarily seized and made available to the new government-owned TVes station,[31] which commenced transmissions the next day after RCTV was shut down. RCTV has denied any wrongdoing and argued that no trial had been conducted that linked the network to the coup attempt.

The week after the closure, RCTV started broadcasting its newscast to Latin America, first through Colombia's Caracol Televisión and since then to other countries around the world. On 7 June, RCTV started broadcasting its newscast El Observador on Globovisión.[32]

Background

Venezuelans rally in support of RCTV
Venezuelans rally in support of RCTV

On 11 April 2002, supporters and opponents of Venezuelan President Hugo Chávez clashed near the Miraflores Palace, resulting in a shootout at the Llaguno Overpass between government supporters and the Metropolitan Police of Caracas. A sector of the Armed Forces asked for Chávez's resignation, holding him responsible for the ensuing massacre during the march.[33][34] Commander of the Army Lucas Rincón Romero reported in a nationwide broadcast that Chávez had resigned his presidency,[33] a charge Chávez would later deny. Chávez was taken to a military base while Fedecámaras president Pedro Carmona was appointed as the transitional President of Venezuela,[33] following protests and a general strike by his opponents.[35]

According to the St. Petersburg Times, RCTV excluded its news programs from its daily programming on 13 April 2002. Gustavo Cisneros, owner of Venevisión, stated that the alleged news blackout was a result of threats received from pro-Chávez demonstrators and callers who claimed to be members of the Chávez government. Protesters attacked RCTV's offices, smashing some windows and shouting: "The palace is in our hands, why aren't you showing that?".[36]

Chávez was restored to power on 14 April 2002. Over the following months, and again in the wake of the 2002-2003 general strike, he stepped up his criticism of the country's private media companies, accusing them of having supported the coup. On his weekly television program Aló Presidente and in other forums, he regularly referred to the leading private media owners as "coup plotters", "fascists", and "the four horsemen of the apocalypse".[37] He declared that their concessions operated at the pleasure of the state and that if they "went too far", their concessions could be cancelled at any time.[38]

End of concession

On 28 December 2006, President Chávez announced that the government would not renew RCTV's broadcast license which expired on 27 May 2007, thereby forcing the channel to cease broadcast operations on that day.[39] The government says that the non-renewal is caused by RCTV's alleged support for the unconstitutional 2002 coup attempt against Chávez's democratically elected government.

The Venezuelan Supreme Court of Justice (TSJ)[40] ruled on 17 April 2007, that it is within the CONATEL's power to decide on the issuing, renewal and revocation of broadcast licenses.[41] RCTV may continue broadcasting over cable or DTH systems (DirecTV Latin America) when its license expires, but the government will take over the equipment, studios and even the master control for their use in the new station it has created on 27 May 2007. On 24 May, the Supreme Court ordered RCTV to stop broadcasting as soon as its license expires and approved the government's takeover of its equipment, though it would review the station's appeal of the decision. Chávez announced plans to start broadcasting a public service channel, TVes, using this infrastructure which belonged to RCTV.[42]

The Supreme Court ruled that RCTV's broadcasting equipment "must be available" to TVes. The ruling also ordered the military to guard the equipment. This allowed TVes to be available in the same locations where RCTV used to broadcast.[31]

The final program airing on RCTV on Sunday was an all day/night retrospective tribute to the network, featuring current and ex workers, artists and staff of RCTV. Many workers and artists from other networks, including Venevisión, had to use the last hours of RCTV to give their opinion since they were not allowed at their own companies.

On Saturday, 26 May, RCTV shut down its live Internet stream in preparation for its forced close-down on Sunday, 27 May. At midnight on 28 May, RCTV ceased broadcasting and for the following 8 seconds, the signal went dark. Then, it was replaced by TVes's ID which was on air for 20 minutes. At 12:20 a.m., TVes began programming for the first time. DirecTV Venezuela has replaced RCTV with TVes on 104.[43]

RCTV interpretation

RCTV argues that no trial has been conducted that links the network to the coup attempt.[44] Other stations—including Venevisión and Televen— were also accused of supporting the coup attempt, but their licenses were renewed. Those networks became less critical of Chávez, prompting opponents to say the action against RCTV was evidence that Chávez defined media outlets critical of his government as the enemy, according to the New York Times.[45] The government later said that RCTV VHF Channel 2 was more suitable for the planned new public TV channel due to better reception across the country than Venevision or Televen's frequencies.

RCTV also argued that the channel's license would expire in 2022 rather than 2007. A 1987 decree during Jaime Lusinchi's presidential term gave RCTV a 20-year license, but the network claimed that the failure of the National Telecommunications Commission to issue an administrative authorization by 12 June 2002 automatically granted the channel a 20-year license renewal. The government rejected this interpretation, stating that the converting of licenses into administrative authorizations did not mean a license renewal, just a census of broadcasters.[44] The Supreme Court subsequently agreed.

Chávez says TVes will better reflect his socialist revolution, calling RCTV "a threat to the country".[46]

National reactions

Rallies took place, both in favor and against the government's decision. One rally against the decision took place in Caracas on 21 May 2007 with "thousands of protesters."[47] On 25 May, university students from the Universidad Católica Andrés Bello, the Universidad Simón Bolívar and the Universidad Central de Venezuela protested against the government's intentions.[48][49] On June 2, 2007, tens of thousands of pro-government protesters took to the streets in support of Chavez's decision.[50]

Several opinion polls conducted by companies associated with the Venezuelan opposition showed that the public was strongly against the move. One poll, conducted in April 2007 by the Venezuelan company Datanálisis, found that 13% of the population agreed with the revocation of RCTV's license, while 70% rejected the government's decision.[51] A May poll conducted by a firm called Hinterlaces in 15 Venezuelan states with a 4.7% margin of error reported that 83% of the Venezuelan population reject the discontinuation of RCTV, with 74% saying that democracy is at stake.[52]

International reactions

Many individuals, international organizations and NGOs—including the OAS's Secretary General José Miguel Insulza[53] and its Special Rapporteur for Freedom of Expression,[54] the Inter American Press Association,[55] Human Rights Watch,[56] the Committee to Protect Journalists,[57] and the Human Rights Foundation[58]—have expressed concerns for freedom of the press.[59] United States Secretary of State Condoleezza Rice criticised the TV closure as "undemocratic" and went on to say "...disagreeing with your government is not unpatriotic and most certainly should not be a crime in any country, especially a democracy."[60] However, Secretary Insulza also stated that it was up to the Venezuelan courts to solve this dispute[61] and that he believed that this was an administrative decision.[62]

The International Press Institute stated that it is "a flagrant attempt to silence the station's critical voice and in violation of everyone's right 'to seek, receive and impart information and ideas through any media and regardless of frontiers,' as outlined in Article 19 of the UN Universal Declaration of Human Rights."[63] The Committee to Protect Journalists "concluded [Chávez's] government failed to conduct a fair and transparent review of RCTV's concession renewal. The report, based on a three-month investigation, found the government’s decision was a predetermined and politically motivated effort to silence critical coverage."[64] Reporters Without Borders (RWB) stated "The closure of RCTV [...] is a serious violation of freedom of expression and a major setback to democracy and pluralism. President Chávez has silenced Venezuela’s most popular TV station and the only national station to criticize him, and he has violated all legal norms by seizing RCTV’s broadcast equipment for the new public TV station that is replacing it."[65] But in a right of reply to Le Monde diplomatique, RWB president Robert Ménard then said that the NGO had also condemned RCTV for its support to the 2002 coup attempt.[66]

José Miguel Vivanco, Americas director for Human Rights Watch, called the RCTV case "clearly a case of censorship and the most grave step back in the region since Fujimori,"[67] referring to the manipulation of the media by Peruvian President Alberto Fujimori in the 1990s. "[Chávez] is misusing the state’s regulatory authority to punish a media outlet for its criticism of the government," Vivanco said.[68]

The United States Senate approved a motion promoted by Senators Richard Lugar and Christopher Dodd condemning the closing,[69] and Nancy Pelosi, Speaker of the United States House of Representatives, asserted that it was an attempt to silence the critics of the Government.[70] The U.S. State Department,[71] the European Union,[72] the senates of Chile[72][73] and Brazil,[74] and the legislatures of a number of other Latin American countries have also expressed concern over the incident.

European Commission President José Manuel Barroso qualified the measure as regrettable, adding that "freedom of expression and press freedom are substantial components of democracy. Costa Rican President Óscar Arias Sánchez stated that any media closing was a deathly strike against any democratic system.[75] Chilean President Michelle Bachelet said she regrets the decision and that "freedom of expression is the golden rule."[73] Along with her, Finnish President Tarja Halonen said she was watching the situation with concern.[76] The Spanish Partido Popular, the main opposition party, called the closing an "attack against freedom of expression".[77]

However, Fairness and Accuracy in Reporting (FAIR) questioned whether, in the event a television station openly supported and collaborated with coup leaders, the station in question would not be subject to even more serious consequences in the United States or any other Western nation.[78] Others also criticised the motives and presentation of the conflict offered by the mass corporate media, pointing to the alleged predominance of private corporate media in Venezuela, which according to Dan Jakopovich is often critical of Chavez and others on the left-wing.[79] As well, several British politicians and journalists supported Chávez's decision to not renew RCTV's broadcasting license, due to their belief that the station had "used its access to the public airwaves to repeatedly call for the overthrow of the democratically elected government of President Hugo Chávez."[80]

After the Brazilian Senate passed a motion urging Chávez to reconsider the revocation of RCTV's license, Chávez "accused the Brazilian Congress of acting like a 'puppet' of the US", prompting Brazilian President Luiz Inácio Lula da Silva to say “Chavez has to take care of Venezuela, I have to take care of Brazil and (US President George W.) Bush has to take care of the US”.[81][82] Later, Lula da Silva said the decision of not renewing the broadcast license was internal Venezuelan affairs, adding that the legal logic of each country should be respected.[83] Chávez said that presidents Daniel Ortega of Nicaragua and Evo Morales of Bolivia have phoned to show support to his decision and that Álvaro Uribe from Colombia said that his country would not involve itself in Venezuela's internal affairs.[84] He also said "I would not do that to anybody."[85] President Rafael Correa of Ecuador said that he would have canceled the broadcast license automatically (after the 2002 coup).[86]

With continued protests in 2010, the RCTV closure has been highlighted by human rights organization as an example of violations of freedom of the press, the absence of due process,[87][88][89] and the Chavez administrations "abuse its authority to compel broadcast of presidential speeches that promote the government's political agenda" and Chavez seeking "to intimidate and punish broadcasters who criticize his government".[90]

IACHR

In March 2009, the Inter-American Commission on Human Rights (IACHR) concluded two cases brought against Venezuela by the private Venezuelan TV stations Globovisión and RCTV. It concluded that the Venezuelan government had not violated the right to freedom of expression or equality before the law, but that the government had failed to do enough to prevent and punish acts of intimidation against journalists by third parties.[91] On 7 September 2015, the IACHR again criticized the Venezuelan government for forcing RCTV off the air and ruled that concessions and assets taken from RCTV should be returned to the network.[92]

Impact

According to one study, the closure of RCTV led to increased viewership on Globovision, "the only remaining television channel for opposition viewers." The study also found that approval ratings and voting for Chavez fell in places that had access to Globovision after RCTV's closure.[93]

Discover more about 2007 – end of terrestrial broadcast concession related topics

2002 Venezuelan coup d'état attempt

2002 Venezuelan coup d'état attempt

A failed coup d'état on 11 April 2002 saw the president of Venezuela, Hugo Chávez, ousted from office for 47 hours before being restored to power. Chávez was aided in his return to power by popular support and mobilization against the coup by loyal ranks in the military. Those who opposed Chávez claimed that his government was becoming undemocratic. By early 2002, Chávez's approval rating dropped to around 30%. The growing dissatisfaction with Chávez among those in the military due to his aggressive manner, and alliances with Cuba and paramilitaries also led multiple officers to call on Chávez to resign.

TVes

TVes

TVes is a Venezuelan public television channel. Its name is short for Televisora Venezolana Social and is pronounced [ˈte ˈβes], meaning you see yourself. It replaced the signal of Radio Caracas Televisión on Channel 2 on 28 May 2007, and began broadcasting at 12:20 a.m. local time. The Venezuelan government had refused to renew RCTV's broadcasting license and instead determined to create a new channel from part of RCTV's infrastructure. The new channel, in contrast with RCTV, is public-owned. According to the government, TVes aims to portray the identity of Venezuelans, hence the pronunciation of the station's name meaning you see yourself.

Caracol Televisión

Caracol Televisión

Caracol Televisión is a Colombian free-to-air television network owned by Caracol Medios, a unit of Grupo Valorem. It is one of the leading private TV networks in Colombia, alongside Canal RCN and Canal 1. The network distributes and produces 5,000+ programs and has aired in more than 80 countries.

Globovisión

Globovisión

Globovisión is a 24-hour television news network. It broadcasts over-the-air in Caracas, Aragua, Carabobo and Zulia on UHF channel 33. Globovisión is seen in the rest of Venezuela on cable or satellite and worldwide from their website. Some of Globovisión's programs can be seen in the United States on cable network Canal Sur and TV Venezuela, a channel offered in DirecTV's Para Todos package. In Latin America, Globovision can be seen in Argentina, Colombia, Chile, Ecuador, Peru, Puerto Rico, Uruguay and other territories as Aruba, Trinidad and Tobago, Barbados and Curaçao in DirecTV's package.

President of Venezuela

President of Venezuela

The president of Venezuela, officially known as the President of the Bolivarian Republic of Venezuela, is the head of state and head of government in Venezuela. The president leads the National Executive of the Venezuelan government and is the commander-in-chief of the National Bolivarian Armed Forces. Presidential terms were set at six years with the adoption of the 1999 Constitution of Venezuela, and presidential term limits were removed in 2009.

Hugo Chávez

Hugo Chávez

Hugo Rafael Chávez Frías was a Venezuelan politician who was president of Venezuela from 1999 until his death in 2013, except for a brief period in 2002. Chávez was also leader of the Fifth Republic Movement political party from its foundation in 1997 until 2007, when it merged with several other parties to form the United Socialist Party of Venezuela (PSUV), which he led until 2012.

Llaguno Overpass events

Llaguno Overpass events

The Llaguno Overpass, also known as the Llaguno Bridge, is a bridge in central Caracas, Venezuela, near the Miraflores Palace, made infamous by the events of 11 April 2002, when a shootout took place between the Caracas Metropolitan Police and the pro-government Bolivarian Circles, also known as El Silencio Massacre, causing 19 deaths and 127 injured people. The events preceded the 2002 Venezuelan coup attempt. The military high command refused Hugo Chávez's order to implement the Plan Ávila as a response to the protests, a military contingency plan by the army to maintain public order last used in 1989 during The Caracazo, and demanded him to resign. President Chávez was subsequently arrested by the military. Chávez's request for asylum in Cuba was denied, and he was ordered to be tried in a Venezuelan court.

Lucas Rincón Romero

Lucas Rincón Romero

General Lucas Rincón Romero was the highest-ranking Venezuelan military officer at the time of the 2002 coup d'état attempt against Venezuelan President Hugo Chávez. He announced in a television broadcast that Chávez had resigned, "se le solicitó al señor presidente la renuncia de su cargo, la cual aceptó". He had been one of Chavez's most loyal military officers.

Pedro Carmona

Pedro Carmona

Pedro Francisco Carmona Estanga is a former Venezuelan business leader who was briefly installed as acting president of Venezuela in place of Hugo Chávez, following the attempted military coup in April 2002.

Tampa Bay Times

Tampa Bay Times

The Tampa Bay Times, previously named the St. Petersburg Times until 2011, is an American newspaper published in St. Petersburg, Florida, United States. It has won fourteen Pulitzer Prizes since 1964, and in 2009, won two in a single year for the first time in its history, one of which was for its PolitiFact project. It is published by the Times Publishing Company, which is owned by The Poynter Institute for Media Studies, a nonprofit journalism school directly adjacent to the University of South Florida St. Petersburg campus.

Aló Presidente

Aló Presidente

Aló Presidente was a long-running, unscripted talk show hosted by former Venezuelan President Hugo Chávez. It was broadcast on Venezuelan state television and radio channels, including Venezolana de Televisión, on Sundays from 11:00am until mid/late afternoon. In 2009, a survey of 3,000 Venezuelans indicated that 61% of citizens watched or listened to the show regularly.

Supreme Tribunal of Justice (Venezuela)

Supreme Tribunal of Justice (Venezuela)

The Supreme Justice Tribunal is the highest court of law in the Bolivarian Republic of Venezuela and is the head of the judicial branch. As the independence of the Venezuelan judiciary under the regime of Nicolas Maduro is questioned, there have recently been many disputes as to whether this court is legitimate.

2007-2010 – broadcasting on pay television

RCTV lost its terrestrial broadcast licence, but it was not out of business. In an article in the 5 July 2007 edition of AM New York, the head of RCTV, Marcel Granier said that he was considering taking the network's programming to subscription television. This was accomplished in the Summer of 2007.

In the wake of the loss of its terrestrial licence, RCTV announced plans to continue broadcasting its main news program El observador on popular internet video host YouTube during 2007.[94] YouTube viewership of 'El Observador' was initially significant but within a week of the end of RCTV's television transmission had fallen to less than 5,000 viewers a day.[95] El Observador stopped uploading videos to its YouTube channel after 13 July 2007, and instead directed its viewers to watch its broadcasts through a different video hosting service. Viewership numbers are not available.

On 7 July 2007, DirecTV Latin America and RCTV signed an agreement for the satellite service to air RCTV's programming to satellite subscribers in Venezuela and other parts of the world. The network would be available on DirecTV's channel 103, which on that day, showed a test signal with the RCTV logo.[96][97] Later came the deals with other national providers, Inter, formerly known as Intercable, and Netuno [es], both being the most important and known cable operators in Venezuela. The channel number varies by area of the country and the cable system. Broadcasting officially resumed on 16 July at 6:00 a.m. (UTC−4).[98][99]

As part of its move to cable, RCTV relaunched itself as RCTV Internacional, in an attempt to avoid the regulations imposed on local television networks by the Venezuelan media law. In mid-2009, the Venezuelan media regulator CONATEL declared that cable broadcasters would be subject to the new media law if 70% or more of their content and operations were domestic.[100] The decree went into effect on December 22, 2009.[101] In January 2010 CONATEL concluded that RCTV met that criterion of broadcasting more than 70% domestic content in the past 90 days (being more than 90% domestic according to CONATEL), and reclassified it as a domestic media source, and therefore subject to the requirement of interrupting its regular programming with mandatory joint broadcasts, or national network. According to NGO Monitoreo Ciudadano, the government aired 141 national networks in 2009, with each having an average length of one hour.[102] Along with several other cable providers, RCTV refused to air the joint broadcasts and was sanctioned with indefinite closure. According to the government, in order to resume broadcasting it will need to register as a domestic media provider. Other sanctioned channels include the American Network, América TV and TV Chile. TV Chile, an international channel of Chilean state television network TVN, had failed to respond to a January 14 deadline for clarifying the nature of its content.[103] Cable network providers have been encouraged by the Venezuelan government to remove those channels that are found to be in violation of existing media regulations.[104]

RCTV later registerered as a domestic media provider as ordered, and promised that it would follow the media law. However, its registration was rejected.[105]

Discover more about 2007-2010 – broadcasting on pay television related topics

YouTube

YouTube

YouTube is an American online video sharing and social media platform headquartered in San Bruno, California. It was launched on February 14, 2005, by Steve Chen, Chad Hurley, and Jawed Karim. It is owned by Google, and is the second most visited website, after Google Search. YouTube has more than 2.5 billion monthly users who collectively watch more than one billion hours of videos each day. As of May 2019, videos were being uploaded at a rate of more than 500 hours of content per minute.

Inter (Venezuelan broadcaster)

Inter (Venezuelan broadcaster)

Inter is a Venezuelan television broadcaster and telecommunications provider headquartered in Barquisimeto, Lara, Venezuela. Inter was founded in 1996 as InterCable. Its fiscal name is Corporacion Telemic C.A, and its main shareholder is the investment fund HM Capital Partners.

Venezuela

Venezuela

Venezuela, officially the Bolivarian Republic of Venezuela, is a country on the northern coast of South America, consisting of a continental landmass and many islands and islets in the Caribbean Sea. It has a territorial extension of 916,445 km2 (353,841 sq mi), and its population was estimated at 29 million in 2022. The capital and largest urban agglomeration is the city of Caracas.

National Commission of Telecommunications

National Commission of Telecommunications

The National Commission of Telecommunications (Conatel) is an agency of the government of Venezuela that exercises the regulation, supervision and control over telecommunications in Venezuela.

Cadena nacional

Cadena nacional

In several Latin American countries, a cadena nacional, also referred to as a cadena oficial or red voluntaria, is a joint broadcast, over various media, directed at the general population of a state. Initially conceived as a form of emergency population warning, these broadcasts are often of a political nature, as most of them are messages by governmental authorities about various topics of general interest.

American Network

American Network

American Network was a cable/satellite television network owned by Televisa. Established in 2002, the channel broadcast throughout Mexico, Guatemala, and El Salvador featuring English language programs originating from the United States. Most of the shows were CBS Television Studios-owned or distributed programming. American Network's coverage included all CBS News shows. Other shows on its schedule included programming from CBS Sports and Food Network.

América TV

América TV

América TV is an Argentine television station broadcasting on channel 2 in La Plata, Buenos Aires Province, Argentina, and one of Argentina's five national television networks. It is owned by Grupo América.

TV Chile

TV Chile

TV Chile is a Chilean pay television network that airs from Santiago, Chile. It is the international feed of the National Television of Chile.

Televisión Nacional de Chile

Televisión Nacional de Chile

Televisión Nacional de Chile (TVN) is a Chilean public service broadcaster. It was founded by order of President Eduardo Frei Montalva and it was launched nationwide on 18 September 1969. Since then, the company has been reorganized on several occasions and its operations areas have increased over the years, becoming one of the leading television broadcaster in Chile and South America. The law 17 377 of 1970 established that TVN must be a public, autonomous, pluralistic and representative public service. TVN's public mission determines the obligation to promote the national cultural identity, the values of democracy, human rights, care for the environment and respect for diversity. Furthermore, Televisión Nacional governs the programming of its services according to criteria established by the National Television Council (CNTV).

2010-present – Other media

After RCTV's registration as a domestic media provider was rejected, RCTV continued to produce live action shows for other companies. In 2012, RCTV co-produced La CQ, which was recorded at RCTV's studios,[106] with Televisa and Cartoon Network Latin America,[107] and La mujer de Judas (Mexican TV series), which was based on RCTV's telenovela of the same name, with TV Azteca. On December 10, 2014, Empresas 1BC announced that it would create a new division for TV program production and distribution called RCTV Producciones.[108]

On September 7, 2015, the Inter-American Court of Human Rights ruled that the Venezuelan government must restore the concession for RCTV and for channel 2 in Caracas, noting that the refusal to renew the concession was an "indirect restriction on the exercise of freedom of expression [...] aimed at impeding the communication and circulation of ideas and opinions"[7] and that the government violated the right to due process. The court also ordered a series of economic reparations to be paid by the state to RCTV and an open process to restore the concession to RCTV. Before the decision was handed, the network began its online blog in 2014 and within months began online broadcasting through the Internet, with a mix of program reruns and new programming.

On July 5, 2020, RCTV announced that its programming would return that same day as a streaming app. RCTV president Marcel Granier stated that the project was started because they knew the content produced by RCTV throughout its history had "outstanding" value, which let make over 22,000 hours of telenovelas, 13,000 hours of entertainment/variety programs and 7,000 hours of news/opinion programs available at launch, and they would continue adding new original content. It uses Streann Media's content streaming solution,[109] and it's available on Android and iOS/iPadOS phones and tablets, Roku devices and desktop web browsers as a free service with no geoblocking.

Discover more about 2010-present – Other media related topics

La CQ

La CQ

La CQ is a Mexican television series created by Pedro Ortíz de Pinedo. Recorded at RCTV Studios in Caracas, it is a co-production between Televisa and Cartoon Network Latin America, making it also the first local original live-action series. The show's original broadcasting time was 11:00 AM, 4:00 PM and 6:00 PM; currently it is broadcast Monday through Friday on Cartoon Network in Latin America, and on Canal 5 in Mexico from 5:00-6:00 PM. The show follows a group of friends as they experience conflicts throughout their middle school years.

Televisa

Televisa

Grupo Televisa is a Mexican multimedia mass media company. A major Latin American mass media corporation, it often presents itself as the largest producer of Spanish-language content.

La mujer de Judas (Mexican TV series)

La mujer de Judas (Mexican TV series)

La mujer de Judas is a Mexican telenovela produced by Maricarmen Marcos for Azteca. It is based on Venezuelan novela of the same name. It stars Anette Michel, Victor Gonzalez, and Andrea Marti. It replaced Cielo Rojo on 13 January 2012. Adapted by Paz Aguirre and Gabriel Santos, this adaptation is supervised by the original writer, Martin Hahn.

La mujer de Judas

La mujer de Judas

La mujer de Judas is a Venezuelan telenovela created by Martín Hahn for RCTV in 2002. The telenovela lasted for 126 episodes and was distributed internationally by RCTV International.

TV Azteca

TV Azteca

TV Azteca, S.A.B. de C.V. is a Mexican multimedia conglomerate owned by Grupo Salinas. It is the second-largest mass media company in Mexico after Televisa. It primarily competes with Televisa as well as some local operators. It owns two national television networks, Azteca Uno and Azteca 7, and operates two other nationally distributed services, adn40 and a+. All three of these networks have transmitters in most major and minor cities.

Inter-American Court of Human Rights

Inter-American Court of Human Rights

The Inter-American Court of Human Rights is an international court based in San José, Costa Rica. Together with the Inter-American Commission on Human Rights, it was formed by the American Convention on Human Rights, a human rights treaty ratified by members of the Organization of American States (OAS).

Android (operating system)

Android (operating system)

Android is a mobile operating system based on a modified version of the Linux kernel and other open-source software, designed primarily for touchscreen mobile devices such as smartphones and tablets. Android is developed by a consortium of developers known as the Open Handset Alliance and commercially sponsored by Google. It was unveiled in November 2007, with the first commercial Android device, the HTC Dream, being launched in September 2008.

IOS

IOS

iOS is a mobile operating system created and developed by Apple Inc. exclusively for its hardware. It is the operating system that powers many of the company's mobile devices, including the iPhone; the term also included the versions running on iPads until iPadOS was introduced in 2019, as well as on the iPod Touch devices, which were discontinued in mid-2022. It is the world's second-most widely installed mobile operating system, after Android. It is the basis for three other operating systems made by Apple: iPadOS, tvOS, and watchOS. It is proprietary software, although some parts of it are open source under the Apple Public Source License and other licenses.

IPadOS

IPadOS

iPadOS is a mobile operating system developed by Apple Inc. for its iPad line of tablet computers. It is a rebranded variant of iOS, the operating system used by Apple's iPhones, renamed to reflect the diverging features of the two product lines, particularly the iPad's multitasking capabilities. It was introduced as iPadOS 13 in 2019, reflecting its status as the successor to iOS 12 for the iPad, at the company's 2019 Worldwide Developers Conference. iPadOS was released to the public on September 24, 2019. The current public release is iPadOS 16.1, released on October 24, 2022.

Roku

Roku

Roku is a brand of hardware digital media players manufactured by American company Roku, Inc. They offer access to streaming media content from online services.

News and broadcasts

El Observador was RCTV's main newscast. It was broadcast three times a day, except for Sundays, when it only came on during important events such as elections.

Some of RCTV's programs could be seen in other countries on various channels, including TV Venezuela, a premium subscription channel available on DirecTV and their YouTube[110] channel.

Discover more about News and broadcasts related topics

Source: "RCTV", Wikipedia, Wikimedia Foundation, (2022, November 25th), https://en.wikipedia.org/wiki/RCTV.

Enjoying Wikiz?

Enjoying Wikiz?

Get our FREE extension now!

References
  1. ^ PÉREZ, KARLA (2017-05-27). "Video muestra los últimos minutos antes del cierre de RCTV". El Nacional (in Spanish). Retrieved 2018-09-14.
  2. ^ ABC. "Chávez cierra Radio Caracas TV y otros 4 canales internacionles - Internacional_Iberoamerica - Internacional - ABC.es". ABC (in Spanish). Retrieved 2018-09-14.
  3. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w x y z aa ab ac ad ae af ag ah ai aj "Momentos Inolvidables" (in Spanish). El Nacional. 2002-08-03. Archived from the original on May 17, 2006. Retrieved 2007-06-26.
  4. ^ "Hugo Chavez Versus RCTV". The Los Angeles Times. May 30, 2007. Archived from the original on 2007-06-01. Retrieved 2007-06-15.
  5. ^ "Easy to See the Speck in the Other's Eye". Inter Press Service. May 30, 2007. Archived from the original on 2011-07-20. Retrieved 2007-06-05.
  6. ^ ABC. "Chávez cierra Radio Caracas TV y otros 4 canales internacionles - Internacional_Iberoamerica - Internacional - ABC.es". ABC (in Spanish). Retrieved 2018-09-17.
  7. ^ a b CorteIDH ordena restablecer frecuencia a RCTV Archived November 13, 2015, at the Wayback Machine, Globovisión 7 September 2015
  8. ^ Hirst, Joel D. "The Bolivarian Alliance and the Hugo Chavez Propaganda Machine". Council on Foreign Relations. Archived from the original on 11 June 2015. Retrieved 25 February 2016.
  9. ^ a b c d e f La televisión Archived October 14, 2016, at the Wayback Machine. Monografias.com (2007-05-07). Retrieved on 2013-03-20.
  10. ^ a b c d e f g h i j k l m n o p q r s t u v w "53 años junto a ti" (in Spanish). RCTV. 2007. Archived from the original on 2011-07-17. Retrieved 2007-06-27.
  11. ^ a b Radio Caracas Televisión RCTV. elobservador.rctv.net (April 19, 2009)
  12. ^ a b c "Década de los 50". RCTV. Archived from the original on 2010-08-02. Retrieved 2007-06-28.
  13. ^ Década de los 70. rctv.net (April 16, 2009)
  14. ^ Todos los domingos. elobservador.rctv.net (April 16, 2009)
  15. ^ a b c d e f Libro Blanco sobre RCTV. rnv.gov.ve (March 2007)
  16. ^ Vuilleumier, Francois (1990). "In Memoriam: William H. Phelps Jr". The Auk. 107 (1): 181–183.
  17. ^ a b "PRESENTACION ARGUMENTACION CASO RCTV". Archived from the original on August 24, 2007. Retrieved June 26, 2007.
  18. ^ "Por estas calles": primera telenovela urbana. rctv.net (March 5, 2005)
  19. ^ Refuerzo de imagen. rctv.net (September 27, 2007)
  20. ^ ¡León está aquí!. rctv.net (September 27, 2007)
  21. ^ PRESENTACION 19 Archived March 5, 2016, at the Wayback Machine. Zur2.com. Retrieved on 2013-03-20.
  22. ^ Radio Caracas Television (RCTV). redwoodmediagroup.com (January 8, 2006)
  23. ^ RCTV y su Centro Nacional de Noticias 20-07-05. rctv.net (September 30, 2007)
  24. ^ Lo que tiene el Centro de Noticias 19-07-05. rctv.net (September 30, 2007)
  25. ^ Nuevo Centro de Noticias 18-07-05. rctv.net (September 30, 2007)
  26. ^ Canceladas por falta de uso las marcas de servicio de RADIO CARACAS TELEVISIÓN Archived March 3, 2016, at the Wayback Machine. Aporrea (2006-08-12). Retrieved on 2013-03-20.
  27. ^ Vocero de Caracas TV acusa a Rctv de mentir Archived March 4, 2016, at the Wayback Machine. Aporrea (2005-04-20). Retrieved on 2013-03-20.
  28. ^ http://www.venezolanosenlinea.com/index.php?option=com_content&task=view&id=9288
  29. ^ RCTV abre "Tu tienda". rctv.net (September 27, 2007)
  30. ^ "Prohibida publicidad de imágenes con alto contenido sexual en canal de televisión privada" (in Spanish). Supreme Tribunal of Justice. 2006-05-11. Archived from the original on 2007-12-06. Retrieved 2007-05-31.
  31. ^ a b "Venezuelan court seizes RCTV's equipment for state". Taipei Times. 2007-05-27. Retrieved 2007-05-28.
  32. ^ "RCTV inicia emisiones de su noticiero por Globovisión" (in Spanish). El Nacional. 2007-06-09. Archived from the original on September 27, 2007. Retrieved 2007-06-09.
  33. ^ a b c Venezuela investiga el "Carmonazo". BBC News (5 October 2004). Retrieved 13 June 2006. (in Spanish)
  34. ^ Interim Venezuelan president sworn in. BBC News. (13 April 2002). Retrieved on 31 August 2006.
  35. ^ Upheaval in Venezuela. Archived 2007-03-09 at the Wayback Machine PBS (12 April 2002). Retrieved on 29 October 2006.
  36. ^ "Worldandnation: Media accused in failed coup". 2003-02-17. Archived from the original on 2003-02-17. Retrieved 2018-09-17.
  37. ^ Venezuela's war of the airwaves Archived December 28, 2016, at the Wayback Machine, BBC News, 19 March 2004. Retrieved on 2007-05-31.
  38. ^ "Lo juro por mis hijos... En el memento en que pasen la raya de la ley serán cerrados indefectiblemente." Aló Presidente, Program No. 171 Archived June 14, 2007, at the Wayback Machine (PDF), November 9, 2003.
  39. ^ "Chavez to shut down opposition TV". BBC. 29 December 2006. Retrieved 2007-05-27.
  40. ^ Romero, Simon. Chávez’s Move Against Critic Highlights Shift in Media. Archived June 5, 2015, at the Wayback Machine New York Times (May 27, 2007). Retrieved on 2007-05-29.
    * "Venezuela: Chávez Allies Pack Supreme Court". Human Rights Watch. December 14, 2004. Archived from the original on 2007-06-05. Retrieved 2007-05-28.
    * "Storm over Venezuela court reform". BBC News. 30 April 2004. Retrieved 2007-05-27.
    * Kennedy, Alex (May 25, 2007). "Chavez Pulls Plug on Venezuelan Television Network (Update4)". Bloomberg. Retrieved 2007-05-27.
    * Corrales, Javier & Michael Penfold (May 6, 2007). "Venezuela: Crowding out the opposition". Petroleum World. Archived from the original on September 16, 2007. Retrieved 2007-05-27.
    * Thorpe, Jacqueline (May 22, 2007). "Chavez and Silva a study in contrasts: As news for Brazil keeps improving, Venezuela slides". National Post. Archived from the original on August 25, 2012. Retrieved 2007-05-27.
  41. ^ "Venezuela Court Dismisses RCTV Challenge". Forbes. 2007-05-18. Retrieved 2007-05-18.
  42. ^ "Court: Venezuelan TV station must stop broadcasting". Associated Press. 2007-05-24. Archived from the original on May 26, 2007. Retrieved 2007-05-24.
  43. ^ Programación : Guía de Canales. Archived 2007-05-16 at the Wayback Machine DirecTV. Retrieved on 2007-06-09. (in Spanish)
  44. ^ a b Artega, Katrina (2007-05-23). "Legal specifics". El Universal. Archived from the original on 2007-09-01. Retrieved 2007-05-26.
  45. ^ Romero, Simon (June 1, 2007). "Chávez Looks at His Critics in the Media and Sees the Enemy". The New York Times. Retrieved 2007-06-01. Also available from International Herald Tribune. Archived September 11, 2007, at the Wayback Machine
  46. ^ Second Venezuela TV is under fire. Archived November 17, 2016, at the Wayback Machine BBC News, 29 May 2007. Retrieved on 2007-05-29.
  47. ^ Toothhaker, Chiristopher (2007-05-21). "Protesters Decry Loss of Venezuela TV". The Washington Post. Retrieved 2007-05-26.
  48. ^ "Estudiantes de la UCAB y la USB protestan en apoyo a RCTV". El Universal (in Spanish). 2007-05-25. Archived from the original on 2007-05-27. Retrieved 2007-05-26.
  49. ^ "Ucevistas protestaron en la autopista Francisco Fajardo cierre de RCTV". El Universal (in Spanish). 2007-05-25. Archived from the original on 2007-08-31. Retrieved 2007-05-26.
  50. ^ Chirinos, Carlos (2007-06-02). "RCTV: el turno del gobierno". BBC. Retrieved 2007-07-03.
  51. ^ Chirinos, Carlos (2007-04-27). "Encuesta: mayoría contra cierre RCTV" (in Spanish). BBC Mundo. Retrieved 2007-05-26.
  52. ^ "Eighty-three percent of Venezuelans reject discontinuation of RCTV". El Universal (Venezuela). June 1, 2007. Archived from the original on 2007-06-07. Retrieved 2007-06-01.
  53. ^ "Secretary General expresses concern over decision not to renew broadcasting license of Venezuelan television station" (Press release). Organization of American States. January 5, 2007. Retrieved 2007-05-28.
  54. ^ "Office of the Special Rapporteur for Freedom of Expression expresses concern over the situation of RCTV in Venezuela". Organization of American States. December 31, 2006. Retrieved 2007-05-28.
  55. ^ "IAPA assails Venezuela's Chávez over non-renewal of TV station license" (Press release). Inter American Press Association. December 29, 2006. Archived from the original on September 28, 2007. Retrieved 2007-05-28.
  56. ^ "Venezuela: TV Shutdown Harms Free Expression". Human Rights Watch. May 22, 2007. Archived from the original on November 14, 2008. Retrieved 2007-05-28.
  57. ^ "'Lack of transparency' in Venezuelan broadcast case" (Press release). Committee to Protect Journalists. January 12, 2007. Retrieved 2007-05-28.
  58. ^ "Human Rights Foundation Condemns Venezuelan Government Shutdown of TV Station; Launches Website and Brings Case to UN Secretary-General Ban Ki-moon" (Press release). Human Rights Foundation. May 7, 2007. Archived from the original on June 26, 2007. Retrieved 2007-06-05.
  59. ^ "Non-renewal of RCTV license a threat to media pluralism, will cost 2,000 their jobs, says IFJ" (Press release). International Freedom of Expression eXchange (IFEX). 24 April 2007. Archived from the original on 4 August 2012. Retrieved 2007-05-27.
  60. ^ US condemns Venezuelan TV closure, BBC News, 5 June 2007. Retrieved on 2007-06-09.
  61. ^ "Insulza: RCTV case will be solved by Venezuelan courts". El Universal. 2007-05-18. Archived from the original on 2007-09-01. Retrieved 2007-06-17.
  62. ^ "Insulza hopes Venezuela "to continue to be democratic"". El Universal. 2007-06-11. Archived from the original on 2013-01-22. Retrieved 2007-06-17.
  63. ^ "IPI condemns shutdown of RCTV television station in Venezuela" (Press release). International Press Institute. 2007-05-29. Archived from the original on 2007-06-17. Retrieved 2007-05-20.
  64. ^ Simon, Joel, Executive Director (2007-05-24). "VENEZUELA: CPJ urges Chávez to allow RCTV to stay on the air". Committee to Protect Journalists. Archived from the original on June 5, 2007. Retrieved 2007-06-09.{{cite web}}: CS1 maint: multiple names: authors list (link)
  65. ^ International community urged to rally to defense of Venezuela’s media after RCTV’s closure Archived August 8, 2007, at the Wayback Machine Reporters Without Borders, May 28, 2007. Retrieved on 2007-05-29..
  66. ^ Daniel Junqua, Reporters sans frontières Archived July 30, 2016, at the Wayback Machine, Le Monde diplomatique, August 2007 (in French)
  67. ^ Pulling the Plug on Anti-Chavez TV. Archived November 20, 2016, at the Wayback Machine Washington Post, January 18, 2007. Retrieved on 2007-05-30.
  68. ^ Venezuela: TV Shutdown Harms Free Expression Archived November 14, 2008, at the Wayback Machine Human Rights Watch, May 22, 2007. Retrieved on 2007-05-30.
  69. ^ US Senate in full passes resolution against non-renewal of RCTV license Archived December 25, 2007, at the Wayback Machine, El Universal, 25 May 2007. Retrieved on 2007-05-30
  70. ^ "Pelosi Statement on Suppression of Media in Venezuela" (Press release). U.S. Embassy Caracas. May 31, 2007. Archived from the original on July 1, 2007. Retrieved 2007-06-05.
  71. ^ Daily Press Briefing , U.S. State Dept., 29 May 2007. Retrieved on 2007-06-05.
  72. ^ a b Chavez Threatens Last Opposition Network. Archived October 17, 2012, at the Wayback Machine CBS News, 30 May 2007. Retrieved on 2007-05-30
  73. ^ a b Michelle Bachelet champions freedom of expression. Archived December 25, 2007, at the Wayback Machine El Universal, May 29, 2007. Retrieved on 30 May 2007.
  74. ^ Lages, Christine (May 31, 2007). "Senado brasileiro envia apelo ao governo venezuelano". O Globo (in Portuguese). Retrieved 2007-06-05.
  75. ^ "Mandatario lamenta cierre de RCTV" (Press release) (in Spanish). President of Costa Rica. May 29, 2007. Archived from the original on 2021-10-20. Retrieved 2007-06-04.
  76. ^ "Chile defends freedom of expression in Venezuela TV row". Caribbean Net News. May 30, 2007. Archived from the original on July 3, 2007. Retrieved 2007-06-05.
  77. ^ "El PP español habla sobre el cierre de RCTV" (in Spanish). Noticias24. May 30, 2007. Archived from the original on June 24, 2007. Retrieved 2007-06-05.
  78. ^ "Coup Co-Conspirators as Free-Speech Martyrs".
  79. ^ ,Media in Venezuela: from Mythology to Liberation Archived March 5, 2012, at the Wayback Machine, by Dan Jakopovich, Socialist Outlook, Summer 2007.
  80. ^ "Television's role in the coup against Chávez". The Guardian. London. 2007-05-26. Retrieved 2010-05-22.
  81. ^ "Lula calls for ethanol investment". BBC News. June 4, 2007. Retrieved 2007-06-04.
  82. ^ "Chávez que cuide da Venezuela" (in Portuguese). Correio da manhã. 2007-06-03. Archived from the original on December 5, 2007. Retrieved 2007-06-06.
  83. ^ Mundo, Redacción BBC (2007-06-04). "Lula: Chávez no es un peligro" (in Spanish). BBC. Retrieved 2007-06-04.
  84. ^ "Chávez defiende el cese de emisiones de RCTV y dice que no aceptará injerencias" (in Spanish). El Día. 2007-06-04. Retrieved 2007-06-17.
  85. ^ "Media Latin America: Easy to See the Speck in the Other's Eye". Inter Press Service (Costa Rica). 2007-05-30. Retrieved 2012-12-16.
  86. ^ "Correa dispuesto a cancelar licencias". El Universal (in Spanish). 2007-06-11. Retrieved 2007-06-17.
  87. ^ Venezuelans protest censorship of popular TV channel – Los Angeles Times Archived March 5, 2016, at the Wayback Machine. Articles.latimes.com (2010-01-26). Retrieved on 2013-03-20.
  88. ^ Latin American Herald Tribune – Venezuela Experiences Continuing Daily Mass Protests Against Chavez Archived March 31, 2012, at the Wayback Machine. Laht.com. Retrieved on 2013-03-20.
  89. ^ Venezuela's drift to authoritarianism: Wolf sheds fleece Archived May 10, 2010, at the Wayback Machine. The Economist (2010-01-28). Retrieved on 2013-03-20.
  90. ^ Latin American Herald Tribune – Venezuelan Government Closes Off Another TV Channel Archived March 3, 2016, at the Wayback Machine. Laht.com. Retrieved on 2013-03-20.
  91. ^ "Inter-American Court of Human Rights - Case of Ríos et al. v. Venezuela - Judgment of January 28, 2009" (PDF). p. 102. Archived (PDF) from the original on June 29, 2012.
  92. ^ "Rights court tells Venezuela to restore opposition TV". Channel NewsAsia. 8 September 2015. Retrieved 8 October 2015.
  93. ^ Knight, Brian; Tribin, Ana (2019). "Opposition Media, State Censorship, and Political Accountability: Evidence from Chavez's Venezuela". doi:10.3386/w25916. S2CID 195520796. {{cite journal}}: Cite journal requires |journal= (help)
  94. ^ "RCTV continúa sus emisiones a través de YouTube" (in Spanish). 20minutes.es. 2007-03-07. Retrieved 2007-07-03.
  95. ^ "Confirmado científicamente por Youtube: ¡RCTV ha caído en el olvido!" (in Spanish). aporrea.org. 2007-07-03. Retrieved 2007-07-03.
  96. ^ eluniverso.com. (7 July 2007). "RCTV logra acuerdo con Directv para transmitir por cable - JUL. 07, 2007 - Internacionales - Historicos - EL UNIVERSO". www.eluniverso.com. Retrieved 2018-09-17.
  97. ^ Plasmatico1 (2007-07-07), RCTV INTERNACIONAL- DIRECTV- CH 103, archived from the original on 2021-12-22, retrieved 2018-09-17
  98. ^ "EL OBSERVADOR ONLINE". 2007-07-16. Archived from the original on 2007-07-16. Retrieved 2018-09-17.
  99. ^ "EL OBSERVADOR ONLINE". 2007-07-14. Archived from the original on 2007-07-14. Retrieved 2018-09-17.
  100. ^ Venezuelanalysis, 22 January 2010, Venezuela Applies Media Social Responsibility Law to Cable Channels Archived April 17, 2016, at the Wayback Machine
  101. ^ RCTVI yields in order to resume broadcasting but problem of “cadenas” remains – Reporters Without Borders Archived March 4, 2016, at the Wayback Machine. En.rsf.org (February 23, 2010). Retrieved on 2013-03-20.
  102. ^ "La censura continuada de las cadenas obligatorias de radio y TV (Espacio Público) | Venezuela". Monitoreo Ciudadano (in European Spanish). 2012-07-26. Retrieved 2018-09-17.
  103. ^ Santiago Times, 26 January 2010, TV Chile faces "temporary" ban for refusing to broadcast Chavez speech
  104. ^ Venezuelanalysis, 25 January 2010, Venezuela Sanctions Cable Television Channels for Failure to Comply with Media Law Archived March 22, 2016, at the Wayback Machine
  105. ^ ABC (5 March 2010). "Chávez niega ahora el permiso a RCTV para reanudar sus emisiones | Internacional | Iberoamérica - Abc.es". ABC. Retrieved 2018-09-17.
  106. ^ Pedro Ortiz de 'La CQ' serie de Televisa y Cartoon habla de lo bien que les fue en Venezuela, archived from the original on 2021-12-22, retrieved 2021-08-11
  107. ^ "Planea Ortiz de Pinedo "spin-off" de personaje afamado de "La CQ"". www.20minutos.com.mx - Últimas Noticias (in Mexican Spanish). 2014-01-17. Retrieved 2021-08-11.
  108. ^ Latina, T. V. (2014-12-10). "RCTV forma nueva división de negocios RCTV Producciones". TV LATINA (in European Spanish). Retrieved 2021-08-11.
  109. ^ "RCTV regresa en forma de app: lo que debes saber". El Diario | eldiario.com (in Spanish). 2020-07-05. Retrieved 2021-08-11.
  110. ^ "RCTV - YouTube". YouTube. Archived from the original on 2019-02-07. Retrieved 2019-02-09.
External links
Categories

The content of this page is based on the Wikipedia article written by contributors..
The text is available under the Creative Commons Attribution-ShareAlike Licence & the media files are available under their respective licenses; additional terms may apply.
By using this site, you agree to the Terms of Use & Privacy Policy.
Wikipedia® is a registered trademark of the Wikimedia Foundation, Inc., a non-profit organization & is not affiliated to WikiZ.com.